Hvordan virker det? 

Vi har utviklet tre lett tilgjengelige juicekurer som er praktiske, brukervennlige og som passer for alle livsstiler – fra den mest disiplinerte raw food-entusiast til fast-food-elskeren som periodevis ønsker å bøte på utskeielsene. En daglig rasjon på seks flasker á 473 ml (16 fl. oz.) leveres eller hentes på et praktisk tidspunkt for deg dagen før juicekuren starter. 

Hver flaske, som er av resirkulerbar plast, er tydelig merket fra en til seks, i den rekkefølge flaskene skal drikkes. Du drikker den første (1) om morgenen og den siste (6) minst to timer før leggetid. Vi anbefaler at du lar det gå ca. to timer mellom hver flaske du drikker. Så lenge juicekuren varer, bør du vinke farvel til alkohol, energidrikker, koffein og nikotin. 

For en vellykket juicekur anbefaler vi at du leser vår guide nedenfor:

Før

Vi kan ikke understreke sterkt nok at forberedelse er nøkkelen til en vellykket juicekur. Jo bedre forberedt du er før start, jo glattere vil omstillingen gå. Det å forberede kroppen vil påvirke hvordan du føler deg gjennom juicekuren. Vi ønsker at du føler deg best mulig når du introduserer kroppen til en ny og sunn livsstil.

Et par dager før juiceprogrammet bør du venne deg av med noen av dine vanlige utskeielser. Kutt ned på kaffe, alkohol, energidrikker, brus, nikotin, sukker, salt, hvitt brød, tunge måltider og industrielt bearbeidet mat, kjøtt og meieriprodukter. Øk ditt daglige inntak av frisk frukt og grønnsaker.

Velg en tid for start av juicekuren når du vet at du vil være i stand til å fokusere på deg selv. Ikke forsøk å presse det inn i en tøff arbeidsuke med en hektisk timeplan. Tenk på ditt kosthold i oppkjøringen til juicekuren som en måte å finstemme kroppen på.  

Væskeinntak

Sørg for ekstra godt væskeinntak! Mange av oss drikker ikke nok vann og lider i noen grad av dehydrering.

Gjør følgende de tre dagene før du starter juicekuren:

  • Start hver dag med en kopp usøtet urtete eller varmt vann med litt ferskpresset sitron
  • Drikk ca. to liter filtrert vann og/eller urtete daglig
  • Reduser inntaket av koffeinholdige og søte drikker som kaffe, te, alkohol og brus

Ernæring

Tilfør sunne fettsyrer i kostholdet. Hele linfrø, som har ligget i bløt i vann over natten, er et godt utgangspunkt. Spis minst to spiseskjeer per dag, blandet inn i maten eller for seg selv. Du kan også bruke knuste linfrø, som vanligvis ikke krever bløtlegging. Bare bland dem i maten, for eksempel på toppen av soyayoughurt med litt kirsebær eller granateple.   

I de tre dagene før en juicekur bør du holde deg til sunne matvarer. 

Vi anbefaler: 

  • Unngå bearbeidet kjøtt og fjærkre. 
  • Ikke spis raffinert stivelse som lyst brød, hvit ris og pasta (som ikke er fullkorn).
  • Unngå alle meieriprodukter, særlig meieriprodukter som er tilsatt sukker.
  • Unngå bearbeidede fiskeprodukter. Spis heller fersk fisk og skalldyr.
  • Unngå vanlig salt helt, eller erstatt saltet med havsalt.

Dagen før du starter programmet er det anbefalt å spise noen magevennlige måltider som for eksempel avokado suppe eller dampede/rå grønnsaker i form av salater med belgfrukter, nøtter og frø. For å gi litt ekstra smak kan du bruke extra virgin olivenolje, rapsolje, friske urter, krydder og eventuelt sitron/lime. For ekstra proteiner anbefales valnøtter, cashewnøtter eller mandler, så lenge du tygger dem godt og ideelt sett først bløtlegger dem i vann i noen timer. Målet er i grunnen å spise så ren mat som mulig. Bruk gjerne alternativer til melk, som kalsiumberiket mandel- eller rismelk.  

 

Underveis

Hvor vellykket juicekuren blir, er avhengig av at den gjennomføres korrekt. Mens du gjør en super ting for deg selv, er det avgjørende for systemet ditt å være i best mulig form for å sikre en god flow.

Fortsett å hydrere deg ved å drikke fire til åtte glass vann daglig. Et godt væskeinntak sikrer glade celler, støtter kroppens naturlige helingsmekanismer og stimulerer til bevegelse i tarmen.

Sørg for at du får godt med hvile, og legg deg så tidlig som mulig. Forsøk å holde timeplanen din så enkel som mulig, siden du kan føle deg litt sliten – særlig på dag en og to av juicekuren. Hvis mulig, ta deg gjerne en siesta om ettermiddagen.

Ta godt vare på deg selv mentalt og fysisk, ta et varmt bad om kvelden, mediter og ro ned ditt vanlige treningsprogram. Ta lette spaserturer daglig for å bedre sirkulasjonen av lymfe og blod. Du bør alltid dusje for å kvitte deg med svette så fort du kan, slik at kroppen kan gi fullstendig slipp på toksiner.

Tenk på kroppen din som ditt hjem. Du har bestemt deg for å pusse opp, derfor trenger du å hive ut de gamle greiene først før en ny og vakker innredning kan installeres!

En effektiv måte å bli kvitt gammelt ufordøyd avfall er å få utført en tarmskylling. Det kan høres litt skremmende ut, men sannheten er at tarmskylling er trygt, skånsomt og svært effektivt før, under og etter en juicekur. Hvis du aldri har fått utført en tarmskylling før, har vi en liste over anbefalte profesjonelle klinikker og velværesentre med medisinsk personell som vil sørge for at opplevelsen blir behagelig.

Ingen grunn til panikk! Hvis du ikke er klar for en tarmskylling helt ennå, kan du vurdere å bruke et urtebasert avføringsmiddel. Du kan ta et probiotisk kosttilskudd eller tilsette linfrøolje til juicen. Probiotika hjelper å opprettholde en sunn bakteriebalanse i tarmene.

I tillegg finnes andre måter å kvitte seg med giftstoffer på. Du kan tørrbørste huden hver morgen før du dusjer, ta badstue eller dampbadstue, eller få lymfedrenasje eller massasje. Informer massøren om at du gjennomfører en juicekur og spør vedkommende om å fokusere ekstra på leveren. En forsiktig levermassasje vil hjelpe leveren med renselsesprosessen.

Om du skulle føle deg desperat, er det helt greit! Vi er alle mennesker, og vårt team vil hjelpe deg gjennom enhver juicekur-krise.

Her er noen ideer til sunne småmåltider hvis du føler at du trenger det:

  • Tilsett litt økologisk honning eller linfrøolje til juicen for ekstra energi.
  • Hvis du trenger noe varmende ved middagstid, ta litt misosuppe/buljong med lavt saltinnhold.
  • Spis noen skiver agurk, stangselleri eller squash, en kvart avocado eller noen olivener. Drikk halvparten av cashewmelken om morgenen eller ta en håndfull cashewnøtter eller mandler.
  • Drikk juicen med isbiter og sugerør hvis du liker cocktail-stilen!

 

Etter

Wow! Du har kommet langt på kort tid! Store nyheter – du har startet med å forandre livet ditt, selv om du bare har startet å drikke grønn juice. Så, nå som du har gjort dette vindeunderlige arbeidet med å booste systemet ditt, vil vi gjerne forsikre oss om at du har et sett med vedlikeholdsverktøy som hjelper deg å holde retningen og maksimere effektene av juicekuren. Det store helseeventyret har bare så vidt begynt!

Vi er sikre på at du kan føle stor forskjell på energinivået, huden og fordøyelsessystemet, og jo mer du greier å holde systemet på plass, jo bedre vil du få det. Livet blir lysere og du skinner sterkere.

Det er best å avslutte juiceprogrammet VELDIG skånsomt ved sakte å reintrodusere fast føde til systemet. Start med lett dampede grønnsaker og frisk frukt, og introduser deretter gradvis sunne nøtter, frø, bønner og andre proteinkilder. Om du kan, så fortsett å nyte en Essentially juice eller to de første par dagene, i tillegg til lette måltider. Bruk fornuft når det gjelder kaffe, meieriprodukter og kjøtt. Du ønsker ikke å gi systemet sjokk når det igjen møter hverdagen. Hold deg unna industrielt bearbeidet mat og raske karbohydrater…

Her er noen matforslag for de første tre dagene etter juicekuren:

  • På den første dagen du spiser, start dagen med enten et eple, en fersken eller en mango.
  • Drikk en grønn smoothie eller bærsmoothie med ris- eller cashewmelk.
  • Nyt en 100 % frisk grønnsakssuppe
  • Spis salater med masse grønne blader og dressing med ekstra virgin olivenolje, sitron og sesamfrø.
  • Tygg maten veldig godt og ta det rolig. Husk at magen din har krympet. Spis halvparten av det du tror du vil ha, og vent så i 15-20 minutter. Hvis du fortsatt er sulten da, spis mer.
  • Husk å drikke nok vann.
  • Unngå alkohol i tre dager.
  • Hold kroppen i bevegelse, ta deg tid til lett trening.
  • Følg magefølelsen og lytt til din indre stemme. Du er nå mye mer i harmoni med kroppen din.
  • Ikke feir med usunne utskeielser. Det kan høres fristende ut, men hvis du faller for fristelsen er sjansen stor for at du vil angre! Belønn heller deg selv med en fruktsmoothie eller møt en venn for å gå tur eller trene.
  • Etter dag tre kan du forsiktig reintrodusere fisk, egg, kjøtt og meieriprodukter om du ønsker. Vi anbefaler dampet fisk i stedet for storfekjøtt, svin og kylling. Hvis du spiser kjøtt, velg ØKOLOGISK!

Husk, BALANSE i livet er nøkkelen! Vi er det vi spiser, og det vi spiser bør være næringsrikt og gi energi! Hils velkommen næringstett mat – det vil gjøre kroppen din glad. Men ikke lev ekstremt – det er viktig å nyte livet og god mat. Igjen: Nøkkelordet er BALANSE!

Spørsmål

Du finner svar på de mest stilte spørsmålene under FAQ-avsnittet. Hvis du har spørsmål eller ting du lurer på kan du alltid kontakte oss via e-post support@essentially.no. Vårt kunnskapsrike team er her for å hjelpe deg på best mulig måte.